Manfaat Kenitu Atau Sawo Duren Bagi Kesehatan

Manfaat Kenitu Atau Sawo Duren Bagi Kesehatan - Buah yang satu ini mempunyai banyak sekali nama daerah. Salah satunya disebut dengan Apel Ijo (Jawa), Kenitu (Jatim), Sawo Manila (Lampung), Genitu (Madura), Sawo Kadu (Banten), Dan masih banyak lagi yang lainnya. Masih dalam Klasifikasi kerajaan Plantae, nama latin atau ilmiah dari kenita ialah Chrysophyllum cainito. Diduga berasal dari Amerika Tengah dan Hindia barat. Buah ini memang memang dagingnya lembut sehingga juga banyak digemari oleh kalangan masyarakat. Nah yang jadi pertanyaan disini adalah : Apa saja khasiat dari buah kenitu? Yuk lanjut saja membaca!
Manfaat Kenitu Atau Sawo Duren Bagi Kesehatan
Manfaat Kenitu Atau Sawo Duren Bagi Kesehatan
Ciri / Deskripsi :
Pohonnya berkulit cokelat dengan ketinggian mencapai sekitar 25m, Rata-rata dari pohon mempunyai ranting yang cukup banyak. Daun berwarna hijau pada saat masih muda, namun akan berubah seiring dengan bertambahnya usia dari daun, berwarna kuning keemasan pada bagian bawah, serta hijau tua mengkilap pada bagian atas. Bunganya kecil-kecil bertangkai panjang berwarna kekuningan. Buah buni dengan kulit mengkilap berwarna hijau keunguan. Buah kenitu sangat bikamt dikonsumsi dalam keadaan segar matang.

Manfaat Kenitu Atau Sawo Duren Bagi Kesehatan :
  • Menurunkan kadar gula darah (diabetes).
  • Mengurangi gejala rematik dan nyeri otot.
  • Mengurangi dahak dan menyembuhkan batuk.
  • Penambah tenaga dan obat kuat bagi kaum pria.
  • dll.
Dari khasiat yang sudah disebutkan diatas, semua itu bisa didapat dari pepagan(kulit kayu), getah, buah dan juga bijinya. Untuk menggunakan, cukup rebus kemudian diminum selagi hangat.

Demikianlah postingan mengenai Manfaat Kenitu Atau Sawo Duren Bagi Kesehatan. Semoga apa yang kami tulis ini bisa berguna bagi yang membutuhkan. Selamat membaca!

9 Responses to " Manfaat Kenitu Atau Sawo Duren Bagi Kesehatan "

  1. wah bagus sekali manfaatnya ya.. terimakasih untuk artikelnya, pembahasan yang cukup menarik

    http://tokoonlineobat.com/obat-kanker-payudara-alami/

    BalasHapus
    Balasan
    1. Terima kasih...! Kunjungi terus blog ini untuk melihat update!

      Hapus
  2. Oke saya coba dulu yah"" moga saja terbukti khasiat nya...

    BalasHapus
  3. Kalau manfaatnya aku belum begitu merasakan. Cuma, memang aku suka dengan rasa buahnya. Tidak terlalu manis tapi segar.

    BalasHapus
  4. Saya juga ada beberapa pohon kenitu di kebun sengon solomon jaguar.
    Tapi buahnya kecil-kecil.

    BalasHapus
  5. GOOD
    https://kapsulsehatsendi.blogspot.com
    http://sarangsemutherbalwalatra.blogspot.com

    BalasHapus
  6. Trmksh buat infonya.sy sring makan buah sawo duren itu rasabya enak sekali

    BalasHapus
  7. Radang Paru-paru Copd.

    Saya Abd Kadir bin Sumardi, 42 tahun. Saya disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit saya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakala nya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta , batuk tetap tak baik, sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar saya ambil tapi tak berkesan. Kemudian saya buat x-ray dan mendapatkan rawatan hospital. Doktor pun mengesahkan saya mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Untuk makluman, saya bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Setelah itu sahabat saya telah terlihat di facebook berserta testimonial pesakit. Lalu dia pun memperkenalkan kepada saya untuk mencuba produk tersebut. Saya pun menghubungi pengasas produk tersebut En. Zuhairi dan mendapatkan nasihat daripada beliau. Beliau mengesyorkn saya untuk mencuba. Alhamdulillah dalam 2 minggu dah terasa perubahan .Batuk samakin berkurang. Saya terus mengamalkan 2 jenis jus itu selama beberapa bulan sampai masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Menurut En. Zuhairi, masalah saya ini ialah paru-paru copd iaitu sakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini saya terus mengamalkan. Syukur pada Allah mengenalkan saya dengan En. Zuhairi
    Semoga beliau berjaya membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh dengan produk ini.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser gout kronik dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    BalasHapus

Harap Berkomentar dengan Baik Ya...!

Formulir Kontak

Nama

Email *

Pesan *